Boba Group (Yulia Drozdek, Vasilisa Nezabarom)

Gęśnik, 2020, działanie performatywne 

FOTO

Kiedy Yulia Drozdek i Vasilisa Nezabarom tworzący duet Boba Group przeprowadzili się z Charkowa do Zielonej Góry jesienią 2017 roku., zwrócili uwagę na brak rzeki w przestrzeni miejskiej. Po jakimś czasie odkryli mały potok Gęśnik przepływający na północnych obrzeżach miasta, którego długość wynosi 11.11 km, a średnia głębokość nie przekracza 50 cm. W zeszłym roku prezydent miasta podpisał projekt podniesienia koryta podziemnej rzeki, co może zmienić jej oblicze. Choć Gęśnik nie jest typową rzeką, artyści z Boba Group postanowili skorzystać z niej tak, jak robi się to w innych miastach, gdzie rzeki stanowią przestrzenie rekreacji, wypoczynku i miejskiego życia. W ramach swojego działania pokonali całą długość rzeki w kostiumach gęsi. Ich wyprawę można było śledzić na instagramie @biennalezielonagora oraz za pomocą udostępnianej na żywo lokalizacji. Akcja zostanie podsumowana wystawą w Fundacji Salony, na której znajdą się artefakty, rekwizyty, obiekty znalezione oraz dokumentacja filmowa i fotograficzna.

W nawiązaniu do projektu duet Boba Group wystąpił również podczas dyskusji Wracając do… subiektywne narracje, gdzie zaprezentował stand-up performans w języku polskim, opowiadający o ich twórczości, pobycie w Polsce i Zielonej Górze. Popularne polskie przysłowie głosi „Polacy nie gęsi i swój język mają”, sugerując jednocześnie konieczność posługiwania się językiem narodowym na terenie kraju. Artyści odnoszą się do tej bariery w prześmiewczy sposób. Wcielają się w rolę gęsi, manifestując tym samym własny język i metodę artystyczną — przepełnionego humorem i polityczną wrażliwością akcjonizmu w przestrzeni publicznej. Opiera się on na tworzeniu spontanicznych interwencji będących odpowiedzią na absurdy, wykluczenia, bieżące wydarzenia oraz relacje społeczne w sferze publicznej.  

Boba-group.  Grupę założyło dwoje artystów: Yulia Drozdek (1978) i Vasilisa Niezabarom (1975) w 2012 roku w Charkowie. Od momentu spotkania zaczęli realizację wspólnych projektów. Jednym z najbardziej znanych stał się cykl Meble z Hadziacza, który otrzymał nagrodę specjalną w konkursie Fotograf roku 2012. Artyści realizują też performanse na granicy absurdu, ośmieszające biurokrację państwowych instytucji i anomalie społeczne. Swoje artystyczne działania realizowali w przestrzeni miasta, metra, na dachach. Ważną częścią działalności Boba-group są relacje pomiędzy jednostką a władzą, a ich akcje komentują bieżące wydarzenia polityczne. Burmistrz Charkowa, przeciwnik Euromajdanu, posłużył się dokumentacjami wideo działań grupy. Prezentując je na specjalnie zwołanej sesji rady miasta, wyśmiewał działania artystów w celu dyskredytacji opozycji. W ten sposób sztuka współczesna stała się materiałem manipulacji politycznych.