(ur. 1981, mieszka w Koszycach)
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych i Projektowania w Bratysławie. Łączy sztukę z aktywizmem. Tworzy projekty partycypacyjne, instalacje, performanse, wideo. Działa na rzecz Ziemi przez rozwijanie świadomości środowiskowej i wrażliwości wobec mniejszości społecznych.
Back Where I Belong (Powrót tam, gdzie należę), 2019, film, 4′ 55″, obiekt, dzięki uprzejmości artysty i galerii Gandy, Bratysława, kolekcja Východoslovenská galéria, Koszyce
Maskotka, 2018, polistyren, druk cyfrowy, dzięki uprzejmości artysty i galerii Gandy, Bratysława, kolekcja Východoslovenská galéria, Koszyce
W zależności od perspektywy węgiel może być traktowany jako podziemna skała osadowa lub surowiec energetyczny. Zaledwie 200 lat od początków XIX-wiecznej rewolucji przemysłowej masowa eksploatacja węgla kopalnego doprowadza do nieodwracalnego ocieplenia klimatu i przewidywanej zagłady ludzkiej cywilizacji. Zagłębie węglowe w czeskim regionie Most, gdzie Oto Hudec zrealizował swój performans, do połowy XIX wieku było wielkim centrum przemysłu ciężkiego. Film dokumentuje wspomniany performans – rytuał przywracania węglowi jego właściwego miejsca – pod ziemią, gdzie trafi wkrótce także i z inną, ludzką skamieliną. Model bryły węgla o ludzkiej skali (Maskotka) jest rekwizytem i jednocześnie przebraniem, w którym artysta wdziera się na teren kopalni.
The Flag of the Blue Planet, (Flaga błękitnej planety), 2019, film, 5′37″, obiekt, dzięki uprzejmości artysty i galerii Gandy, Bratysława
Satelitarne wizerunki Ziemi rejestrowane w latach 60. XX wieku przez amerykańską agencję kosmiczną NASA przedstawiają niewyraźne zarysy kontynentów zatopione w bezkresie chmur i błękicie oceanów. Obraz pozbawionej granic narodowych i podziałów politycznych „błękitnej planety” stał się szybko ikoną ruchów ekologicznych i pacyfistycznych. W 1969 roku John McConnel zaprojektował flagę Ziemi na pierwsze Święto Ziemi z nadzieją stworzenia uniwersalnego symbolu, z którym mogłyby się identyfikować wszystkie mieszkanki i mieszkańcy planety. Wkrótce jednak zaczęły powstawać nowe wersje flagi, pokazujące różnice w wyobraźni. Hudec proponuje projekt flagi Ziemi wzorowany na koncepcji McConnella. W miejscu znaku kuli ziemskiej wycina jednak okrągłą dziurę wewnątrz tkaniny, przez którą możemy obserwować niebo lub najbliższe otoczenie. Marzenie o trwałym symbolu dla wszystkich wymyślonym przez jednego człowieka zastępuje otwarciem na zmieniające się środowisko i wielość perspektyw.
Fot. Back Where I Belong (Powrót tam, gdzie należę), 2019, klatka wideo, dzięki uprzejmości artysty i galerii Gandy, Bratysława, kolekcja Východoslovenská galéria, Koszyce
Back ↵