Doireann O’Malley

„Miasto przyszłości” to też jedno z haseł, które stało się lejtmotywem berlińskiej wystawy architektury Interbau Interationale Bauaustellung — IBA. Z jej okazji w 1957 roku zaprezentowano osiedle modelowe wykreowane wedle koncepcji kilkudziesięciu projektantów, dziś uznawanych za kluczowe postaci europejskiej architektury. Wystawa była manifestem wizji przestrzennych i wartości, które nadal są aktualne: funkcjonalnego budownictwa mieszkalnego z usługami i zielonymi miejscami wspólnymi. Późnomodernistyczne osiedle Hansaviertel w Berlinie, obecne w jednej z części Prototypes Doireann O’Malley, jawi się jako utopia i w tym sensie stapia się z rzeczywistością bohaterów. Sny protagonistów odtwarzane i interpretowane z użyciem psychoanalizy stają się projekcją obrazów nowego ciała.

To nie architektura jest jednak tematem filmowej trylogii. Punktem wyjścia była tu próba podjęcia tematu tranzycji z perspektywy sennych wyobrażeń: centralną rolę miały pełnić sny dotyczące hybrydowego doświadczania ciała. O’Malley proponuje spojrzeć na kwestię trans(-cielesności) w sposób wykraczający poza samą reprezentację, dlatego tekst będący próbą dokumentacji obrazu sennego, spisany krótko po przebudzeniu zawiera też deskrypcję najbliższego otoczenia w celu późniejszego oddania możliwie najpełniej projekcji jednostki. Subiektywność staje się istotnym aspektem tej nielinearnej i zbiorowej opowieści budowanej za pomocą łączenia różnych indywidualnych tożsamości. W efekcie powstał kolaż sennych wizji analizujących transpłciowość zapośredniczoną przez praktyki psychoanalityczne, odgrywanie ról na żywo i „podtrzymywanie nadziei na wyzwolenie dzięki technologii” (parafrazując słowa Anneki Herre). Rozmywająca się narracja budowana jest jednocześnie z wykorzystaniem elementów absurdu i fantazji, fikcji i realnych doświadczeń zapożyczonych od występujących w filmie protagonistów — a tytułowe protowersje hybrydowych ciał, wykreowane na bazie onirycznych wizji, „wcielane” są poprzez sesję gry fabularnej i nakładane na filmowaną rzeczywistość dzięki technologii VR (rzeczywistości wirtualnej). W swoim projekcie O’Malley odwołuje się do postaci Alana Turinga, matematyka-wizjonera, pioniera sztucznej inteligencji, twórcy jednego z pierwszych komputerów, skazanego za naruszenie „moralności publicznej”, za co karą była terapia hormonalna. Pogrążony w depresji Turing zażywa truciznę. O’Malley odnosi się też do nowego materializmu w interpretacji teoretyczki Karen Barad. Pracę dobrze podsumowuje zdanie: „Wirtualność to trwający eksperyment myślowy, który świat przeprowadza z samym sobą” [Virtuality is the ongoing thought experiment the world performs with itself]1.

Projekt O’Malley jest ciągle aktualny, bo wciąż brak języka opisującego ciała niebinarne. Szczególnie dobrze widać to w sieci, gdzie coraz liczniejsza społeczność jednoczy się ze względu na swoje hybrydowe tożsamości i kolektywnie domaga się uznania własnej obecności, m.in. poprzez używanie zaimków innych od tych, które są im narzucane przez większość heteronormatywnego społeczeństwa. Transpłciowość jest częścią większej zmiany społecznej związanej z ruchami prorównościowymi, ale też wieloetapowym, angażującym i kolektywnym, bo włączającym najczęściej więcej niż jedną osobę projektem, reorientującym sposób myślenia o autokonstrukcji i adaptacji jednostki względem reszty.

— Doireann O’Malley, Prototypes, projekcja
piątek 13.11, godz. 18
Red Zone, Biennale Zielona Góra Online

Wracając do… utopie, dyskusja z udziałem Doireann O’Malley i Iny Valentinovej; prowadzenie: Agata Pyzik (dyskusja w języku angielskim)
piątek 20.11, godz. 16
Instagram live

1. Karen Barad, After the End of the World: Entangled Nuclear Colonialisms, Matters of Force, and the Material Force of Justice, „Theory and Event” 2019, t. 3, nr 19, Johns Hopkins University Press, s. 529.

Osoba artystyczna2 Doireann O’Malley (ur. 1981) otrzymała dyplom magisterski sztuk pięknych w University of Ulster w Belfaście. Obecnie uczestniczy w cyklu rezydencji w Gropius Bau w Berlinie dedykowanych lokalnej scenie artystycznej (do grudnia 2020) i odbywa risercz w ramach Berliner Förderprogramm Künstlerische Forschung (2020–2021). Multidyscyplinarna praktyka O’Malley obejmuje wideo, technologię VR i performans. Jej prace były prezentowane w wielu miejscach, m.in. Light Work, The Everson Museum w Syracuse, Dublin City Gallery, The Hugh Lane w Dublinie, w ramach Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Berlin Art Prize (grand prix, 2018), BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli, Edith-Russ-Haus für Medienkunst w Oldenburgu, a także w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Mieszka i pracuje w Berlinie.

2. Doireann O’Malley używa zaimka liczby pojedynczej o niebinarnej tożsamości seksualnej: they (oraz jego odpowiedników them, their i themselves).