Domie

Martyna Miller i Katarzyna Wojtczak (Domie), Powrót realnej zabawy, 2019, wideo trzykanałowe, 18’11’’.
Dzięki uprzejmości artystek.

Trzykanałowa instalacja wideo Powrót realnej zabawy, zrealizowana została w zeszłym roku na wystawę Cała Polska w BWA we Wrocławiu i pokazywana była w Gdańskiej Galerii Miejskiej w Gdańsku, oraz Domie. Praca podsumowuje pierwsze lata działania w lokalu przy ul. Św. Marcin 53a. Głównym bohaterem filmu jest budynek, z którego nieprzejednaną materialnością mierzą się realizujące projekt osoby — głównie artystki, studentki, rezydentki, członkinie nowopowstałego Stowarzyszenia. Obserwujemy w nim codzienne życie tej przestrzeni, podejmowane próby jej remontu, zamieszkiwania i przekształcania jej w dzieło sztuki. Jest to podróż w głąb architektury i jej realiów, prawa i jego organizacji, a także w życie kształtującej się wobec nich społeczności, która opiera się o istnienie innych, bardziej spolegliwych struktur.

tekst dzięki uprzejmości autorek 


Powrót Realnej Zabawy

scenariusz: Martyna Miller, Katarzyna Wojtczak

struktura: Martyna Miller, Katarzyna Wojtczak

montaż: Martyna Miller

muzyka: Martyna Miller, Katarzyna Wojtczak, Found footage, zebrane materiały archiwalne

animacje: Kaja Szałankiewicz

model 3D: Błażej Fryca

detale, wizualizacja, reżyseria i animacja modelu 3D: Katarzyna Wojtczak

film drogi z Google View: Katarzyna Wojtczak

ujęcia dronem: Błażej Fryca, Zachar Szerstobitow

reżyseria ujęć dronem: Martyna Miller

materiały archiwalne: Jasmina Metwaly, Dawid Misiorny, Martyna Miller, Katarzyna Wojtczak

DOMIE to eksperyment społeczno-artystyczno-architektoniczno-ekonomiczny kolektywnej troski zorientowany wokół 10-letniego planu odzyskania budynku w centrum Poznania, który w wyniku licznych zaniedbań od 1988 roku popada w ruinę.

Założycielki projektu bez osobistych funduszy podjęły się karkołomnego remontu, rozmywając odpowiedzialność pomiędzy różne, formalne i nieformalne podmioty. Na tym polu toczy się dyskusja z miastem, użytkownikami przestrzeni oraz wytwarzającą się wokół budynku społecznością.

DOMIE to 400 m2 przeznaczonych na artystyczne eksperymenty. Znajdują się tu przestrzenie pracowni, wystawiennicze, do pracy z dźwiękiem, rekreacyjne i mieszkalne. Budynek jest dowolnie i bezustannie przekształcany, stając się medium artystycznym i prowokując działania typu site-specific. Osoby zaangażowane w projekt uznają remont za działo sztuki, próbują poszerzać kategorię „kapitału”. DOMIE jest przestrzenią inkluzywną, działającą na intersekcjach i najchętniej oddającą głos grupom niedoreprezentowanym w przestrzeni publicznej. Jest otwarte na każdą i każdego, którym bliskie są idee otwartości, bez względu na kapitał kulturowy, pochodzenie, narodowość, płeć, wiek i inne.

DOMIE jest miejscem, które wymaga troski, miejscem trudnym, potwornym, ale odpowiadającym na poczucie wykorzenienia, chronicznego nomadyzmu, kryzysu mieszkaniowego, artystycznej biedy. Domowość i własność się wyczerpały. Nadszedł czas post-zamieszkiwania, zombie-wspólnot, labilnych domowisk.


Projekt został zainicjowany przez Martynę Miller i Katarzynę Wojtczak i jest przez nie rozwijany razem ze społecznością DOMIE.