Martyna Miller

Jak lwy zielone, performans
31.10.2020, godz. 19
28-30.10.2020 godz.16-20 warsztaty performatywne

Performans Martyny Miller to zanurzona w ponawałniczym krajobrazie opowieść o zniszczonym lesie i obietnicy jego odrodzenia, skomponowana z tworzonych przez artystkę materiałów wideo, dźwięków saksofonu i głosu.


„Przeżywamy dziś burzę, drzewa! ja i wy. 

Lecz ja szepcę słowa najcichsze, 

a wy ryczcie w wichrze 

jak zielone lwy…”


Maria Pawlikowska, Burza II

Punktem wyjścia projektu są wydarzenia z nocy 11 sierpnia 2017 roku, kiedy przez tereny, na których aktualnie mieszka Martyna Miller (Bory Tucholskie, powiat chojnicki), przeszła potężna nawałnica. Performans ma charakter interwencji, jest gestem wsparcia dla lasu w jego dzisiejszej, niechcianej formie. Jego bohaterami są drzewa, które pozostały i rosną na zgliszczach. Artystka, wchodząc w relację ze szczątkami lasu, oswaja swoje miejsce życia. Skupia się na aurze i procesach odnowy, próbując przekroczyć uczucie pustki wywołane kryzysem ekologicznym. Poprzez swoje działania, także w kontekście lokalnym, zwraca uwagę na potrzebę wypracowania języka dla tej i podobnych katastrof i docenienia dystopii jako heraldy, zwiastunki przyszłości.

Performans poprzedzą warsztaty performatywne dotyczące pracy z głosem i słowem w kontekście pamięci lasu i żałoby po nim.

Limit miejsc na wydarzeniu: 10 osób. Wejściówki do odebrania w kasie BWA 

Martyna Miller - absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W ramach stypendium SIGMA studiowała reżyserię w Academy of Performing Arts w Sarajewie. Założycielka kolektywu TYNA, w latach 2015–2017 aktywna w duecie Polanki, współprowadzi eksperymentalny projekt artystyczno-architektoniczny DOMIE w Poznaniu. Inicjatorka performatywnej sceny na warszawskim Brutażu. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015). Rezydentka Tokyo Arts and Space, Museum of Contemporary Art w Tokyo (2020) oraz ACME Zadar Snova w Zadarze (2016) Prezentowała swoje prace na wystawach m.in. w TOKAS HONGO, Japonia; Kunsthalle Graz; BWA Wrocław; Gdańska Galeria Miejska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Galeria Miejska Arsenał, Poznań; USE Academy, Aarhus; Spektrum, Berlin; Muzeum Śląskie w Katowicach; Galeria W Y, Łódź; Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Algara Studio, Reykjavik. Jej prace performatywne pokazywane były m.in. w Theater Neu Markt, Zurych; KULTURGENERATOREN, Kopenhaga; Dream Adoption Society, Teatr Powszechny w Warszawie; KAMPNAGEL, Hamburg, a także na festiwalach All About Freedom Festival, Gdańsk; Cinemas Sauvages, Bruksela; Festiwal Malta, Poznań; Copenhagen Stage, Kopenhaga; Querfeldein Festival i Ernte Gut Festival, Kuhlhausen, Niemcy; Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa; Aarhus International Superformance Festival, Aarhus; Yalla Yalla Festival, Bajt Dżala, Palestyna; Short Waves Festival, Sarajewo. Publikowała w „Glissando”, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” i „Postmedium”. Jest autorką spektakli Łoże (Praska Metta Artystyczna w Warszawie, 2009), Turista (dramaturgia), Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2010; 1 : 1, Teatr Współczesny we Wrocławiu, 2013; Bezgrijesnost, premiera Scena Obala, Sarajewo (2015), Mimika fx, Komuna//Warszawa, 2015; Ludzie idealni, Nowy Teatr w Warszawie, 2016; Sex in situ, Teater Nordkraft, Aalborg, 2017, Sen żółwia, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, 2019 oraz filmów: Memory Carp (2020), Powrót realnej zabawy (2019), sexinsitu (2019), Perec. Rzeczy. Maszyna (2017), Story of the Eye (2015), Biti Bimbo (2013).

W swojej praktyce eksploruje przestrzenie pamięci i ciała. Bada sprawczość wspomnień jako przestrzeń napięcia pomiędzy wypartym i pożądanym, pomiędzy przeszłością i przyszłością. W jej pracach osobiste doświadczenia, intuicje i afekty poddane są badaniom natury antropologicznej. Łącząc pracę z rekonstrukcją, powtórzeniem i obecnością z obserwacją i analizą dyskursu, poszukuje alternatywnych sposobów komunikacji, możliwości współczesnych transgresji i archiwizacji wiedzy. Jej prace to często cykle, kolekcje, archiwa, fragmenty większych całości.