Radosław Czarkowski
W obrazach z cyklu Covery artysta odnosi się do klasyki sztuki nowoczesnej, a w prezentowanych na Biennale Zielona Góra pracach — fotografii reportażowej. Zdjęcie Paula Schutzera, ukazujące dziecko w obozie dla uchodźców w czasie wojny w Wietnamie, i fotografia nieznanego autora z interwencji policyjnych podczas protestów na Białorusi są przekształcone i pozbawione opisu. Autor podrzuca nam trop poprzez tytuły prac, ale nie wyjaśnia swojego wyboru. Nie banalizuje, ale odnajduje w tych tragicznych w wymowie fotografiach punkt wyjścia do podkreślenia złożoności świata. Zawłaszcza te zdjęcia w celu przestrogi, podkreślenia unikalności jednostkowej egzystencji, ale też szuka w nich intensywności formy. Ikoniczność przekazu miesza się tu z radykalnym wykluczeniem portretowanych. Nie umiemy już przejmować się otaczającym nas złem i niesprawiedliwością, bo media od dawna znieczuliły nas na takie widoki.
Radoslaw Czarkowski, urodzony w Zielonej Górze (1965). W 1992 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w PWSSP (obecnie UAP) w Poznaniu, w Pracowni Rysunku prof. Jarosława Kozłowskiego. W latach 1993-95 i 1997-99 współtwórca i współprowadzący Galerię Intermedialną GI w Zielonej Górze. W latach 1994 i 1998 laureat stypendium twórczego prezydenta miasta Zielona Góra. W 1999 członek komisji kwalifikującej do wystawy Młode Pokolenie Artystów Polskich w Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko. Obecnie pracuje w Instytucie Sztuk Wizualnych na Wydziale Artystyczny Uniwersytetu Zielonogórski, o roku 2010 na stanowisku profesora nadzwyczajnego, gdzie od roku 2012 pełnił funkcję zastępcy dyrektora, a od roku 2016 funkcję dyrektora ISW WA UZ. Prowadzi również dyplomującą pracownię Rysunku i Intermediów (licencjacką i magisterską). Uczestnik, organizator i kurator wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju za granicą. Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, instalacją, obiektem, działaniami interdyscyplinarnymi.