Nikita Kadan (ur. 1982, mieszka w Kijowie)
Artysta wizualny, malarz, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji. Zajmuje się zagadnieniem pamięci zbiorowej, analizuje polityki historyczne. Współpracuje z architektami, socjologami, aktywistami działającymi na rzecz praw człowieka. Ukończył Narodową Akademię Sztuk Pięknych w Kijowie. Jest członkiem grupy artystycznej REP (Revolutionary Experimental Space) i członkiem kolektywu aktywistyczno- kuratorskiego Hudrada.
The Pass (Przejście), 2022, fotografia, dzięki uprzejmości artysty
Dark Air (Ciemne chmury), 2022, fotografia, dzięki uprzejmości artysty
Praca, na którą składają się dwa postawione naprzeciwko siebie banery, odnosi się do sowieckiej obecności w Polsce i współczesnej sytuacji Ukrainy. Pierwsza fotografia przedstawia niewielki nagrobek trzech nieznanych radzieckich żołnierzy w Polsce, na których słowo „nieznany” (неизвестный) powtarza się trzykrotnie. Fotografia ta została znaleziona przez artystę w książce dotyczącej pomników II wojny światowej wydanej w czasach PRL.
Druga fotografia została wykonana w czerwcu 2022 roku – jest to wejście do kijowskiej stacji metra, zamienionej w tymczasowy schron przeciwlotniczy.
Zderzone ze sobą obrazy pochodzą z czasu dwóch różnych wojen i odnoszą się do postsowieckiej „wojny o pamięć”, która jest kontynuowana podczas rosyjskiej inwazji w Ukrainie. Kadan sięga po radziecką propagandę dotyczącą II wojny, wykorzystując ją do opowiedzenia historii tysięcy nieznanych osób, które dotyka wojna.
Prace artysty nawiązują relację z placem Bohaterów i znajdującą się na nim rzeźbą, powstałą w miejscu radzieckiego pomnika wdzięczności po II wojnie światowej.
Miejsce
Back ↵