Nikita Kadan (ur. 1982, mieszka w Kijowie)
Artysta wizualny, malarz, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji. Zajmuje się zagadnieniem pamięci zbiorowej, analizuje polityki historyczne. Współpracuje z architektami, socjologami, aktywistami działającymi na rzecz praw człowieka. Ukończył Narodową Akademię Sztuk Pięknych w Kijowie. Jest członkiem grupy artystycznej REP (Revolutionary Experimental Space) i członkiem kolektywu aktywistyczno- kuratorskiego Hudrada.
![](http://biennalezielonagora.pl/wp-content/uploads/2022/10/2-auf-copy.jpg)
The Pass (Przejście), 2022, fotografia, dzięki uprzejmości artysty
![](http://biennalezielonagora.pl/wp-content/uploads/2022/10/image001-2.jpg)
Dark Air (Ciemne chmury), 2022, fotografia, dzięki uprzejmości artysty
Praca, na którą składają się dwa postawione naprzeciwko siebie banery, odnosi się do sowieckiej obecności w Polsce i współczesnej sytuacji Ukrainy. Pierwsza fotografia przedstawia niewielki nagrobek trzech nieznanych radzieckich żołnierzy w Polsce, na których słowo „nieznany” (неизвестный) powtarza się trzykrotnie. Fotografia ta została znaleziona przez artystę w książce dotyczącej pomników II wojny światowej wydanej w czasach PRL.
Druga fotografia została wykonana w czerwcu 2022 roku – jest to wejście do kijowskiej stacji metra, zamienionej w tymczasowy schron przeciwlotniczy.
Zderzone ze sobą obrazy pochodzą z czasu dwóch różnych wojen i odnoszą się do postsowieckiej „wojny o pamięć”, która jest kontynuowana podczas rosyjskiej inwazji w Ukrainie. Kadan sięga po radziecką propagandę dotyczącą II wojny, wykorzystując ją do opowiedzenia historii tysięcy nieznanych osób, które dotyka wojna.
Prace artysty nawiązują relację z placem Bohaterów i znajdującą się na nim rzeźbą, powstałą w miejscu radzieckiego pomnika wdzięczności po II wojnie światowej.
Miejsce