(ur. 1995, mieszka w Kijowie)
Absolwentka Wydziału Grafiki w Kijowskiej Politechnice. Malarka, graficzka, autorka instalacji, wideo i animacji, pracuje też z tekstem. Zajmuje się indywidualnym i zbiorowym doświadczeniem traumy, odczuwaniem emocji związanych z wojną. Analizuje proces tworzenia historii, wyłapując manipulacje, poddając refleksji zagadnienie związane z siłą i władzą. Jej narracje bliższe są herstoriom, historiom mniejszości niż oficjalnej narracji historycznej.
![](http://biennalezielonagora.pl/wp-content/uploads/2022/10/photo_2021-11-10_21-12-36-1.jpg)
There Are No Monuments to Monuments (Pomnikom nie stawiają pomników), 2021, dwukanałowa instalacja wideo, 34’35”, dzięki uprzejmości artystki
Pierwszy film pokazuje przechodniów opowiadających o pewnym pomniku upamiętniającym pewną katastrofę. Jednak z ich wypowiedzi nie można wywnioskować, jakiego wydarzenia to dotyczy. Ich opinie są niespójne, dowody się mylą, pamięć płata figle. Drugi obraz prezentuje intymną relację kobiety z pomnikiem. Postać chowa się, przytula, próbuje wejść w zakamarki pomnika, dopasować swoje ciało do figur upamiętniających katastrofę.
![](http://biennalezielonagora.pl/wp-content/uploads/2022/10/photo_2021-11-10_21-33-55-1.jpg)
Animals Have No Fate (Zwierzęta nie mają losu), współautorka filmu: Olha Marusyn, 2021, film eksperymentalny, 15’48”, dzięki uprzejmości artystek
Praca powstała jako rozwinięcie tezy Zhenyi Belorusets, że „zwierzęta nie mają losu”. Film składa się z serii obrazów balansujących na granicy tego, co człowiecze, odczłowiecze i zezwierzęcone. Posthumanistyczne hybrydy występujące w filmie szukają sensu swojego istnienia w samym akcie ruchu, przemieszczania się do konkretnego punktu. Ludzie ubrani/ uwięzieni w atrakcyjnych przebraniach, doświadczają jednocześnie tortury na własnym ciele, mimo prostych do wykonania czynności.
Miejsca
Instytut Sztuk Wizualnych, ul. Wiśniowa 10