Paulina Komorowska-Birger

Baseline, instalacja site-specific, 2020.

Praca Baseline jest instalacją site-specific w przestrzeni galerii Rektorat UZ. Betonowa posadzka przykryła dotychczasową, z gładzonego, lśniącego kamienia. Przestrzeń galerii zmienia się przez ten zabieg całkowicie, tytułowa linia odniesienia odsyła nas do jej podstawowej funkcji, jaką jest baza dla wystaw – podłoga staje się neutralna, czyniąc całą salę klasycznym white cubem. Artystka wykonuje gest totalny, pozornie techniczny, będący jednak jednoznacznym, bezkompromisowym komunikatem, zawłaszczeniem miejsca dla sztuki i tylko dla niej. Modernistyczny materiał podkreśla ideę niezbędności istnienia obszaru dla realizowania wolności artystycznej. Praca ta wpisuje się w działania artystki, w których podejmuje ona akty łączenia obiektów gotowych ze szkłem, podkreślając kruchość istnienia delikatnością materiału. Tutaj przykrywa miejsce sztuki cienką warstwą betonu – jednocześnie dając sztuce (i tylko jej) przywilej wyłączności.



Paulina Komorowska-Birger — w latach 1985–1990 studiowała na Wydziale Ceramiki i Szkła PWSSP (obecnie ASP) we Wrocławiu (dyplom 1990). W 2012 roku otrzymała tytuł profesora sztuki. Od roku 1992 pracuje na Uniwersytecie Zielonogórskim, m.in. kierowniczka Katedry Sztuki i Kultury Plastycznej Wydziału Artystycznego UZ (2005–2008); w latach 2008–2012 roku prodziekan ds. studenckich, potem dyrektorka Instytutu Sztuk Wizualnych tamże (2015–2016) i ponownie od 2019. Obecnie prowadzi pracownię szkła artystycznego oraz pracownię rysunku i intermediów w Instytucie Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego UZ. 

Jest autorką około 20 wystaw indywidualnych, brała udział w ok. 60 wystawach zbiorowych. Jej prace znajdują się w zbiorach: Corning Museum of Glass, Nowy Jork, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, w kolekcji Lubuskiej Zachęty oraz w zbiorach prywatnych. Tworzy instalacje i obiekty z użyciem autorskiej techniki obróbki szkła.