Czerwona Strefa to kontynuacja 2020 Biennale Zielona Góra Online. Program obejmuje serię tekstów, rozmów, wydarzeń oraz materiałów specjalnych publikowanych na stronie do końca roku.
![](http://biennalezielonagora.pl/2020/wp-content/uploads/2020/10/Tadeusz-Brzozowski-Troki-1970-olej-plotno-700x685.jpg)
Tadeusz Brzozowski, Troki, 1970, olej, płótno, kolekcja Muzeum Ziemi Lubuskiej
Post Brothers
Pomruk Motłochu
esej
Opowiadanie Zygmunta Krzyżanowskiego z 1939 roku pt.: „Żółty węgiel” przedstawia odkrycie nowego globalnego źródła energii, które jest znacznie obfitsze i tańsze niż jakiekolwiek inne. Źródłem tym są ludzka zawiść, zło, nienawiść, agresja i cierpienie. Koncentrat niematerialnych pozostałości powyższych ludzkich doświadczeń jest źródłem nieograniczonej mocy. Aby tę energię odpowiednio wykorzystać, społeczeństwo reorganizuje przestrzeń prywatną i publiczną oraz interakcje społeczne w celu pobudzania i wzmagania negatywnych uczuć. Te strumienie animozji i gniewu są kanalizowane lokalnie i globalnie przez specjalne „pochłaniacze zawiści”. Łącząc ekonomię ciała i ekonomię ekologii, Krzyżanowski sugeruje związek pomiędzy sferą społeczną, psychiczną i ekologiczną, na przecięciu których nastroje i relacje pomiędzy podmiotami stają się źródłem potężnej energii.
WIĘCEJ
Wracając do…
Utopie
Dyskusja z udziałem Doireann O’Malley i Iny Valentinovej, moderacja: Agata Pyzik. Piątek, 20 listopada, godz. 16:00 IG live @biennalezielonagora
Dorota Jagoda Michalska
Vertigo. Dekolonialne Biennale na skraju Europy Zachodniej
Esej proponujacy dekolonialne spojrzenie na historie Sympozjum Zlotego Grona
Linia rzeki Łaby to jedna z kluczowych granic geograficznych oraz politycznych kontynentu europejskiego. To właśnie wzdłuż tej rzeki Germanie zatrzymali ekspansję Cesarstwa Rzymskiego na wschód. Brytyjski historyk Perry Anderson stawia tezę, że fakt ten przesądził o odmiennym charakterze rozwoju ziem położonych po wschodniej stronie rzeki. Rzymskie legiony zostały rozgromione w bitwie w Lesie Teutoburskim i zmuszone do wycofania się. Na mapie ówczesnego zachodniego świata ziemia po drugiej stronie Łaby pozostała białą plamą: obszarem obcym i nieznanym, obiektem fantazji i kolonialnych projektów ekspansji na wschód.
Ewa Zarzycka
Artysta Ratuje Świat
teleperformans podczas otwarcia wystawy Naprawa Duszy, Naprawa Ciała
„…. to rodzaj historii opowiadanej. Historii, w której – całe szczęście – nie muszę się wypowiadać jako nachalne „ja”, ani nawet jako tzw. indywiduum artystyczne. W performance tym prezentuję mój prywatny kosmos. Kosmos, w którym wypowiadają się bohaterowie tej historii, tego kosmosu.
Te figury, to słynna postać mego męża – profesora Nauk o Ziemi, mityczna postać światłego listonosza, charyzmatyczna sąsiadka pisząca dramaty, kochająca sztukę dozorczyni, sąsiad filozof czy wielka humanistka pani kioskarka. A ja w tym wszystkim tym razem jestem jedną z tych figur, postaci. Zagubioną artystką, która pragnie uratować świat.„